tirsdag, august 30, 2005

Utstilling og FOU ved K&H i 2003

Her er en liten smakebit fra kursene "Kunst og håndverk 2 og 3" ved Hive i 2002-03.

"Bildeperioden" ved kurset ble avsluttet med en utstilling. Temaet var "Lys og skygge". Motivene er knipset høsten 2002 og er fra riksvei 3 i Østerdalen og Tronfjell. (Bildene er satt sammen slik de ble brukt ved utstillingen).


Begge mine fou-prosjekter innenfor kunst og håndverksfagene, omhandlet strikking og undervisning i skolen.

Bakgrunnen for mitt valg av prosjektene var flerdelt:
- Mine tanker om at teknikken (strikking) kanskje er på vei ut fra ”den hjemmebaserte nyttestrikkinga”.
- En teknikk som er enkel å lære.
- Kan arbeides med ”overalt”, kombineres med andre sysler.
- Egenerfaring av å vikariere som lærer i klasse som skal strikke.

Aktuelle spørsmål før jeg kom i gang med arbeidet var:
- Hvordan lage et undervisningsopplegg som motiverer elever i barneskolen?
- Hvilke metoder, redskaper og garntyper/fibre er gode i forhold til begynneropplæring?
- Inspirasjonskilder?
- Hvordan opprettholde motivasjonen for elever i ungdomsskolen?
- Stemmer min påstand om at strikking ”er på vei ut”?
- Hva sier Lærerplanen, L97 om problemfeltet?

Og slik så utstillingen ut:

Prosjektene skulle ikke avsluttes med mappeoppgaver. Dette skapte en ny utfordring for mange. Valg av prosjekt, problemstilling, prosess, metoder, resultat m.m. skulle vises i utstillingen. Jeg brukte enkle plakater med mye bilder og lite tekst for å vise prosessen. Jeg delte oppgaven i to, der håndstrikking av enkle former for barneskolen og maskinstrikking for ungdomskolen var metodene og målgruppene. Jeg la også inn bruk av data for de største elevene (Tiller-pedagogikk). For mer informasjon kan du gjerne kontakte meg.


Tilbake til hovedsiden

Ingen kommentarer: